گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

۳۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

5- سلامت سیستم مغز و اعصاب:

سیتم مغز و اعصاب در کلیه ی فعالیت های انسانی نقش دارد. هرچه یک فعالیت ظریفتر باشد نیاز به مهارت بیشتری نیاز دارد. در ارتباط با گفتار و زبان می توان سیستم عصبی را در دو بخش مطالعه نمود. الف- مراکز درک و بیان ب- مراکز حسی وحرکتی

الف- مراکز درک وبیان:

وقتیکه پیامهای حسی وارد سیستم عصبی می گردد در یکسری از مراکز تجزیه وتحلیل شده و با اطلاعات قبلی آمیخته شده و تصمیمی در مورد آن گرفته می شود. مرکز درک شنیداری در نیمکره ی چپ و در شکنج فوقانی لب تمپورال چپ واقع است. اگر این ناحیه دچار آسیب شده باشد ما صدا ها را می شنویم ولی قادر به درک آنها نمی باشیم. بیماران مبتلا به این ضایعات به سوالات پاسخهای بی ربط، تکراری و بی معنی می دهند.

مرکز دیگری که در مغز وجود دارد به اسم ناحیه بروکا معروف است که مرکز برنامه ریزی حرکتی می باشد که فرمانهای حرکتی لازم برای تولید گفتار را صادر می نماید.به بیماران مبتلا به ضایعات نواحی درک و بیان گفتار آفازی و یا زبان پریش گفته می شود.

ب- مراکز حسی و حرکتی:

این مراکز مرکز دریافت و حس حرکت میباشد ومرکز کنترل و تصحیح گفتار می باشد که گفتار را از طریق پسنورد های دریافتی کنترل و در صورت نیاز اصلاح می نمایند.

حواسی که در کنترل وبیان گفتار نقش دارند:

الف- حس شنوایی

ب- حس بینایی

ج- حس لمس وحس فشار

چ- حس حرکت

خ- حس عمقی

کنترل ناخود اگاه حرکات گفتاری از طریق حس عمقی انجام می گیرد.

ب- عوامل محیطی دخیل در رشد گفتار و زبان

1- عوامل عاطفی- روانی 2- وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده 3- ترتیب تولدکودکان و جمعیت خانواده 4- دو زبانه بودن


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۳۰

 تولید صداهای گفتاری

بنابراین تولید هم خوانها در سه جهت قابل بررسی است

1- از نظر جایگاه تولید:

محلی از دستگاه تولید که یک آوا در آن تولید می شود.

2- از نظر شیوه ی تولید:

نوع تغییری که در اندامهای تولید به وجود می آید تا صدا تولید شود

3- واکداری وبیواکی:

مربوط به ارتعاش یا عدم ارتعاش تارآواها در حین تولید هم خوانها می باشد.

تغییر شکل دهان و تغییر حجم آن موجب تولید واکه های گوناگون می شود. حجم وشکل دهان توسط فک زیرین، زبان و لبها تغییر می کند. تولید واکه ها از سه جنبه بررسی می شود .

1- پسین یا پیشین بودن:

با توجه به این که قسمت جلوی دهان سبب تغییر حجم دهان شود و یا قسمت عقب آن واکه های پیشین(اٌ ، او ای) و واکه ای پسین را خواهیم داشت.

2- باز و بسته بودن:

فاصله ی زبان تا کام معیار قضاوت در این مورد خواهد بود.

3- گستردگی و گرد بودن:

با توجه به شکل لبها در تولید واکه ها آنها را به گسترده و گرد بودن تقسیم می کنند.

نواحی تشدید کننده ی صوت:

تقویت صوت ممکن است در نواحی حلق، دهان، بینی و یا فضای بین لبها انجام گیرد. البته سایر حفراتی که در مسیر خروج هوا قرار دارد نیز در تشدید صوت موثر می باشد. بسته به اینکه در هنگام تولید صوت تمرکز صوتی یک صدا کجا باشد محل تشدید آن مشخص می شود..مثلا تشدید خیشومی، دهانی ویا تشدیدپیشین یا پسین.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۳۳

دستگاههای مرتبط با گفتار وزبان

دستگاه تنفس:

خمیر مایه ی اصلی گفتار تنفس است در حین خروج هوای بازدمی تغییرات اندامهای گویایی سبب تولید صوت می گردد در صورتیکه هنگام خروج هوا تار آواها نیز لرزش داشته باشند یک صدار واکدار مانند /ز/ و یا /د/ را خواهیم داشت اما اگر هوا تحت تاثیر این ارتعاش قرار نگیرد صدا های بیواکی مانند /س/ و یا /ت/ را خواهیم داشت.

ب- حنجره:

حنجره دستگاه آواسازی است و در مواردی که برداشته می شود هیچ صدایی از فرد به گوش نمی رسد. تفاوت در فرکانس ارتعاش تارآواها باعث تفاوت صدای مردان، زنان و کودکان می گردد.

ج- دستگاه تولید:

هوای بازدمی عبوری از حنجره هنگام خروج از حفره ی دهان با حرکات هماهنگ اندامهای تولیدی تغییراتی یافته و منجر به ایجاد انواع مختلف صدا ها می گردد. .اندامهای تولید عبارتند از لب، دندان، لثه، سختکام، نرمکام و لثه.

حرکات هماهنگ اندامهای تولیدی در تولید همخوانها باعث می شود که بخشی از حفره ی دهان مسدود شود و هوا پشت آن جمع شده فشار بالا رفته و به حالت انفجار از دهان خارج شود مانند صدای /گ/. (صداهای انفجاری).

گاهی ممکن است زبان به طور کامل مسیر خروج هوا را نبندد بلکه این مسیر را تنگ نماید و مجرایی برای خروج تدریجی هوا ایجاد نماید (صداهای سایشی مانند/س/ و /ش/).

گاهی باز و بسته شدن مسیر خروج هوا به صورت متوالی و پشت سر هم انجام می گیرد که در این صورت لرزش یک عضو مانند زبان باعث تولید صدا هایی مانند /خ/ و /ر/ می شود. (صداهای زنشی).


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۰:۴۸
عوامل دخیل در رشد طبیعی گفتار:

عوامل موثر در رشد طبیعی گفتار و زبان در دو گروه عوامل محیطی و عوامل فردی قابل بررسی می باشد.

الف: عوامل فردی

این عوامل شامل فاکتور هایی می باشد که به خود فرد مربوط هستند که عبارتند از:

1- هوش 2- جنسیت 3- رشد فیزیکی و سلامت عمومی بدن 4- سلامت اندامهای گفتاری 5- سلامت سیستم مغز و اعصاب

1- هوش:

معدل تواناییهای هر فرد را به هوش نسبت می دهند. وجود آن سبب می شود که فرد بتواند مهارتها را یادگرفته و به کار ببرد و یک موجود منفعل در محیط نباشد و به طور فعالانه در یادگیری شرکت نماید.

2- جنسیت:

مطالعات نشان داده است که در سنین اولیه زندگی و تا 6 سالگی دختران در مهارتهای زبانی جلوتر از پسران می باشند اما بعد از آن سن پسران این فاصله را جبران نموده و تفاوت معنی داری در دو جنس مشاهده نمی شود. تحقیقات نشان داده است که اختلالات گفتار و زبان در پسران بیشتر از دختران می باشد.

3- رشد فیزیکی و سلامت عمومی بدن

این حیطه نیز در دو جنبه ی سلامت حرکتی و سلامت حسی قابل بررسی می باشد.

سلامت حرکتی:

رشد جسمی مناسب سبب می شود که که کودک در محیط طبیعی تجارب فراوانی را به دست آورد، به راحتی جابجا شود، با اشیا ور برود، زمین بخورد، بلند شود و خلاصه در تمام فعالیت های خود اطلاعاتی را به دست آورد ولی در صورت وجود مشکلات حرکتی از بسیلری از تجارب محروم بوده و در نتیجه از جنبه ی ذهنی و عملکردی از همسالان خود عقب خواهد بود.

سلامت حسی:

تمام حواس ذکر شده نقشی را در تولید گفتار برعهده دارند اما به نظر می رسد که حس شنوایی نقش برجسته تری را برعهده دارد چون هم از محیط اطلاعات دریافت می نماید و هم وسیله ی کنترل گفتار می باشد. از طریق حس شنوایی صداهای مختلفی را دریافت و ویزگیهای تولیدی و نوایی گفتار را کنترل می نماییم.

4- سلامت اندامهای گفتار:

اندامهای گفتار شامل دستگاه تنفس، آواسازی، تولید و تشدید می باشد. این اندامها در اعمال حیاتی و ارتباطی شرکت می نمایند.اعمال حیاتی دستگاه تنفس تهیه ی اکسیژن و دفع دی اکسید کربن می باشد. نقشحیاتی دستگاه آواسازی تنظیم تنفس و حفاظت از دستگاه تنفس می باشد و عمل حیاتی دهان نیز عمل تغذیه است. در این مقاله بیشتر نقش ارتباطی این دستگاهها را توضیح خواهیم داد.


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۹

هفت ماهگی:

اشیا را درداخل دهان گذاشته گاز می گیرد در می آورد و به آنها نگاه می کند مواد غذایی را با سهولت بیشتری می خورد وقتی سیر می شوند دهان خود را کاملا می بندند. اولین علایم جویدن ظاهر می شود از زبان برای انتقال غذا از یکطرف دهان به طرف دیگر استفاده می نماید. بازتاب مسدود کردن فکها متوقف می شود و سازمان عصبی- عضلانی کودک پیشرفت زیادی را از خود نشان می دهد.

هشت ماهگی:

بدون کمک به مدت یک دقیقه می نشیند سعی در خزیدن دارد ولی در کنترل پاهای خود اشکال دارد. درک کلمات آغاز می شود و قان و قون شبیه گفتار بزرگسال می شود. تقلید حرکات فیزیکی ریتمیک آغاز می گردد مانند کف زدن و تکان دادن سر.

نه ماهگی:

نشستن به ده دقیقه میرسد.  خزیدن بطرف جلو ممکن است به سمت عقب حرکت نماید.تشخیص ودرک زیادی از کلمات واقعی نشان میدهد. تقلید که نخست در ارتباط با بازی بود اکنون به گفتار منتقل میشود و صداهای تولیدی توسط والدین اگر در حیطه ی واژگان قان و قونی باشد توسط کودک تقلید می گردد.

ده و یازده ماهگی:

در وضعیت نشسته کنترل خوبی دارد درک افزایش می یابد و به آموزش جواب می دهد. برای تقلید کردن به صورت آگاهانه تلاش می نماید. با شنیدن اسم خود پاسخ می دهد با دیدن خود در آینه لبخند زده و شروع به آواسازی می نماید. مهارت دست بسرعت در حال پیشرفت است در این سن انگشت نشانه نیز پیشرفت می نماید و برای هل دادن و جستجوی داخل آنها استفاده می نماید. انگشت شست و نشانه در روبه روی هم به کار می رود.

یکسالگی:

در این سن کودک روی پاهای خود می ایستد در صورت نگه داشتن دستش می تواند راه برود. اشیا را با نوک دو انگشت خود (نشانه و شست) می گیرد. از انداختن اشیا لذت می برد. با سهولت بیشتری میجود و غذا کمتر از دهان به بیرون می ریزد.

ابتدایی ترین سن ظهور کلمه 9 ماهگی و دیرترین زمان آن 18 یا 19 ماهگی است. اگر پیش از ظهور اولین کلمه کودک راه رفتن را یاد بگیرد ظهور کلمات به تاخیر می افتد. فاصله ی بین یکسالگی تا سیزده ماهگی بهترین و مساعدترین دوره ی تکامل گفتار است.

پانزده ماهگی:

از این سن به بعد و تا حدود هفت سالگی بیشتر مهارتهای زبانی فرد تکمیل شده و گفتار فرد به گفتار بزرگسالان شبیه می گردد


09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۴:۳۹