گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

درمان تاخیر رشدی، اختلالات تلفظی، اتیسم/ اوتیسم، لکنت، کم توانی ذهنی، اختلال خواندن و نوشتن، اختلال جویدن و بلع، کم شنوایی، آفازی،فلج مغزی، شکاف لب و کام

گفتاردرمانی تبریز

ارایه خدمات ذیل در مرکز جامع گفتاردرمانی تبریز :

1- ارزیابی درمان و توانبخشی کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی (اختلالات توجه و تمرکز)
2- ارزیابی درمان و توانبخشی اتیسم (اوتیسم)
3- ارزیابی درمان و توانبخشی کم شنوایی و ناشنوایی
4- ارزیابی درمان و توانبخشی در پردازش حسی و پردازش حس شنیداری
5- ارزیابی درمان و توانبخشی تاخیر در رشد گفتار و زبان
6- ارزیابی درمان و توانبخشی کم توانی ذهنی و ناتوانی ذهنی
7- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات یادگیری
8- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات و مشکلات خواندن و نوشتن
9_-ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات تولید صداها و تلفظ
10- ارزیابی درمان و توانبخشی فلج مغزی و سی پی
11- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات و اختلالات ناشی از آسیبهای مغزی و سکته
12- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباط اجتماعی (اتیسم، آسپرگر و .......)
13- ارزیابی درمان و توانبخشی شکاف لب وکام
14- ارزیابی درمان و توانبخشی ناروانی گفتار (لکنت، کلاترینگ و ....)
15- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات جویدن و بلع
16- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات تغذیه ای
17- ارزیابی درمان و توانبخشی مشکلات حنجره ای وصدا
18- ارزیابی درمان و توانبخشی اختلالات ارتباطی، گفتار و زبان سالمندی

بایگانی
نویسندگان

 تاثیر وضعیت روانی عصبی روی مکانیسم سیستم صوتی

The Psych neurological System

وضعیت سایکونرولوژیکال به صورت مستقیم روی مکانیسم صدا موثر است.پدیده های روانی از طریق اعصاب اتونومیک  muscles secretion را کنترل می کنند و بر دیگر عملکرد های حیاتی موثر در صوت نیز تاثیر می گذارند. همچنین سیستم عصبی در کنترل ظریف عضلات نقش مهمی دارد. در واقع،مهم است که بدانیم : ممکن است اختلالات صوتی خفیف گاهی اولین علایم یک بیماری نورولوژیک باشند.

 

Physiology

فیزیولوژی صوت بسیار پیچیده است و فقط به صورت خلاصه در اینجا مطرح می شود . صوت ارادی از کورتکس مغز شروع شده و تعاملات پیچیده ای بین مراکز برای تولید گفتار وجود دارد.ایده طراحی شده برای صوت، از کورتکس حرکتی در گیروس پرسنترال به مجموعه های حرکتی از نرون ها در ساقه مغز و نخاع منتقل می شود.این نواحی پیام های پیچیده عصبی را برای هماهنگی بین عضلات به حنجره ،قفسه سینه و شکم مخابره کرده و همچنین پیام های عصبی برای تولید کننده های گفتار در  vocal tract  می فرستند. اصلاحات لازم برای این فعالیت حرکتی ، توسط زاههای اکستراپیرامیدال کورتکس مغزی و مخچه . عقده های قاعده ای ارائه شده و سیستم اعصاب اتونومیک نیز در ان شرکت دارند.این پیام ها ترکیب شده و یک صوت را تولید می نمایند، که این صوتفقط به گوش شنوندگان نرسیده بلکهبه گوش های گوینده صدا هم منتقل می گردد. در حقیقت، فیدبک شنیداری تولید شده به کورتکس مغزی رفته وتا اصلاحات و تطابق های لازم روی ان صورت گیرد و صدای شنیده شده با الگوی تولیدی  صوت  تطبیق داده می شود.

 

همچنین فیدبک لمسی از گلو و عضلات درگیر در آواسازی به صورت غیر فعال پیام هایی را به مغز می فرستند. اگر چه مکانیسم و نقش فیدبک لمسی به طور کامل مشخص نگردیده است. در بساری از خوانندگان ماهر، توانایی برای استفاده از فیدبک لمسی برای اصلاح اختلاتلات تولید شده در صوت (نویز) در محیط کنسرت به صورت ماهرانه به کار برده می شود.

Voice برای تولید به یک منبع قوی تولید صدا، ارتعاش کننده و تشدید کننده نیاز دارد.در صوت انسانی ، منبع قوی شامل هوای تجمع یافته در زیر حنجره است که با فشار تارهای صوتی را باز و بسته  و هوا از بین آنها فرار میکند. فاکتورهای زیادی روی تولید صدا تاثیر می گذارند به خصوص در سطح glottal که در بخش اینده بحث خواهد شد.

چین های صوتی مانند تارهای یک ویولن ارتعاش نمی کنند. در عوض، آنها از هم جدا می شوند و سپس به یکدیگر نزدیک می گردند( تا حدی شبیه به حالتی که فرد دست می زند).فرکانس بازو بسته شدن  glottal به زیر و بمی صدای فرد مربوط است. فاکتورهای دیگری به تعیین بلندی صدا کمک کرده (مانند : فشار زیر چاکنایی، مقاومت چاکنایی ، دامنه تغییرات و فاصله چین های ص.تی از خط وسط در طی یک سیکل ارتعاش).صدای ایجاد شده در سطح تارهای صوتی یک  buzz است ( شبیه به صدای که از فوت کردن بین دو تیغه شیشه ای ایجاد می گردد). بخش مربوط به فوق چاکنایی راه صوتی مسول ایجاد زیبایی و تنوع صداهای تولید شده در فرد است.

تعاملات میان ارکان مختلف صدا مسول تمام ویژگی های صوتی است که ما تولید می کنیم. جنبه های بسیار زیادی از صدای انسان هنوز به صورت کامل درک نشده و طبقه بندی نیز نگردیده است. ویژگی هایی مانند : vocal register به عنوان تغییرات کیفی در صدای فرد مطرح می گردد . از پایین به بالا ، انها ممکن است شامل،  vocal fry ، chest ، middle ، head ،faalsetto و whistle باشند. بسیاری نیز با تمام این طبقه بندی ها موافق نیستند.

اصطلاح vocal register در اکثر موارد به کیفیت صدای یک گوینده سالم و نرمال اطلاق می گردد.

ارتعاش یک تنوع ریتمیک در فرکانس و شدت است. وقتی از فرکانس پایه خیلی عریض تر می شود ما یک "wobble" را در صدا دریافت می کنیماین به طور کامل به عنوان یک صدای خوب و موزیکال مورد توجه قرار نمی گیرد و واضح نیست که ایا ان توسط همان مکانیسم ها که مسول ارتعاش طبیعی هستند ایجاد میگردند یا نه ؟ تحقیقات اینده به بسیلری از این سوال پاسخ خواهد داد.

اوتولارنگولوژیست ها ،اسیب شناسان گفتار و زبان، خوانندگان و معلمان آواز ، هنرپیشگان و دیگر متخصصین صوت به مطالعات بیشتری در مورد علم صوت نیاز دارند.

09146590651

دکتر جعفر معصومی            دکترای تخصصی گفتاردرمانی از دانشگاه تهران
Tabslp.com

https://telegram.me/jafarmasumi

https://www.instagram.com/goftardarmani_tabriz/

  https://twitter.com/masumislp

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی